„Kouzelné" tlačítko na registračních pokladnách, k čemu slouží?

Většina výrobců pokladních systémů má na svých výrobcích umístěno tlačítko, které umožní vytisknout účtenku, bez jejího odeslání do centrálního systému. Dle výrobců je to z toho důvodu, že v různých fázích náběhu EET podnikatel nemusí v danou chvíli evidovat všechny druhy tržeb. Je však velice pravděpodobné, že tlačítko bude možné zneužít.

  • Akce Daňového klubu
  • 24. 10. 2016

Z jakého důvodu je „kouzelné“ tlačítko na pokladnách umístěno?

Uvedeme na příkladu: V prosinci hospodský prodá zákazníkovi cigarety, ale účtenku za ně nemusí posílat na finanční správu, jelikož maloobchodní prodej se eviduje až od března. Hospodský má však novou pokladnu na EET a na ní teď tiskne všechny účtenky – z tohoto důvodu je zde tlačítko „nefiskalizovat“/“mimo EET“, což znamená, že pokladní systém rozdělí to, co půjde centrální evidence EET a co ne. Pokud hospodský toto tlačítko stiskne, účtenka vyjede, ale bez speciálního kódu a Finanční správa se o transakci nedozví.

V tomto je výjimkou mobilní operátor Vodafone, který podobné tlačítko u jím nabízených výrobků poskytovat nebude. Nicméně každý podnikatel má možnost si pokladnu přenastavit, zda má, nebo nemá tržby evidovat.

Existence tlačítka není v rozporu se zákonem o EET. Jediný způsob, jak se Finanční úřad může o neevidování tržeb dozvědět, jsou kontrolní nákupy kontrolory Finanční správy nebo udání od zákazníků – Finanční správa za tímto účelem připravila na svých stránkách on-line formulář pro nahlášení nevydané účtenky. Tento formulář bude možné spustit od 1. prosince.

Po naběhnutí poslední fáze EET by mělo „kouzelné“ tlačítko ztratit význam. Výrobci by ho mohli odstranit aktualizací softwaru. V tom je ale další háček a to, že podnikatel není povinen si aktualizaci instalovat.

Zdroj: http://www.idnes.cz/

 

Registrace na akci

Chci se registrovat

Daňový Klub používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.

OK