Zavedení sedmiprocentní digitální daně

Vláda schválila návrh ministryně financí Aleny Schillerové o zavedení digitální daně pro velké internetové firmy, jako je Facebook nebo Google.

• Podnikání a investice
  • 21. 5. 2019

Digitální daň se bude vztahovat na tržby vybraných internetových firem, jež poskytují služby (zejména reklamu) na území České republiky s celosvětovým obratem nad 750 mil. EUR, nejedná se tedy o daň ze zisku. Návrh počítá také se zdaněním tzv. sdílenýcv ekonomikam, tedy technologických firem typu Uber či AirBnb.

Mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec sdělil, že „plátce této daně bude mít povinnost určit si v ČR tzv. daňového zástupce, který bude zodpovědný za náležitosti související s plněním tuzemských daňových povinností." V tomto případě tak nevznikne firmám v ČR stálá provozovna.

Návrh ministerstva financí se však od ostatních členský státu EU významně liší. Česká republika zavede 7% daň na umisťování cílené reklamy a zároveň na prodej dat shromážděných o uživatelích těchto digitálních rozhraní. Francie se spokojí s 3% sazbou, Rakousko s 5% a Británie uvedla, že zavede svou vlastní verzi daně z digitálních služeb. Daň uvalená Velkou Británií bude činit dvě procenta z tržeb, jež internetové podniky poskytnou v Británii a bude platit pouze pro ziskové firmy s celosvětovými tržbami nejméně 500 milionů liber za rok.

Dle odhadu by roční výnos digitální daně měl přinést do českého státního rozpočtu okolo 5 mld. Kč. Účinnost zákona se odhaduje na polovinu roku 2020.

Ministerstvo financí v současnosti návrh finalizuje, jeho součástí bude také stanovení minimálního obratu těchto společností na území České republiky, aby se daň vztahovala skutečně na ty giganty, kteří na českém trhu aktivně působí.“ uvedl mluvčí ministerstva.